Feedback geven en ontvangen

Annelinde | Jan 2018

Om goed en fijn samen te kunnen werken is het belangrijk om goed te communiceren. Iets wat je daar bij kan helpen is elkaar Feedback geven. Maar.. hoor ik je denken, dat kan best spannend en lastig zijn. Om feedback te krijgen is het nodig je kwetsbaar op te stellen en open te staan voor de ideeën en de kijk van de ander. Tegelijkertijd vraagt het stevigheid in jezelf om te bepalen wat je met die feedback doet. Feedback geven, vraagt een vergelijkbare houding: kwetsbaarheid en een behulp vaardigheid. En hierin gaat het wel een niet helemaal vlekkeloos…

Miscommunicatie
Door opgebouwde irritatie, spanning, eerdere gebeurtenissen en emotie kan het zijn dat je verwijten of beschuldigingen naar elkaars oren gooit. Dit is dus absoluut niet waar feedback geven over gaat. Wat minder snel wordt gevreesd maar wat ook geen feedback geven is: is elkaar de hemel in prijzen omdat je elkaar zo graag mag.

Wat is feedback dan wel
Feedback geven is jouw kijk op iemands functioneren binnen bepaalde kaders (bijvoorbeeld een taak, een functie of een samenwerkingsverband) op een constructieve wijze uitspreken naar de ander met als doel om die ander te helpen in zijn ontwikkeling. (En eventueel het samenwerken te verbeteren)

Feedback ontvangen is: Je opstellen om te luisteren naar andermans kijk op jouw functioneren binnen bepaalde kaders om jezelf zo verder te kunnen ontwikkelen.

Wat mensen vaak vergeten is dat feedback zowel gaat over mogelijke verbeter punten als om bevestiging wat er goed gaat. Juist deze combinatie maakt feedback zo fijn en zinvol.

Hoe geef je nou goede feedback
In dit voorbeeld gebruik ik een verbeterpunt, omdat hier vaak de grootste uitdaging in wordt gezien.

1 Geef feedback op iemand “gedrag” en niet op iemands “identiteit”.
Vertel dat je het fijn of niet fijn vind wat iemand doet. En niet hoe iemand is.
Voorbeeld hoe het niet moet: “Je bent zo slecht in plannen.”
Voorbeeld hoe het wel moet: “Je komt vaak te laat.

2 Spreek vanuit de “Ik” (dit is vooral van toepassing als de feedback gegeven wordt in de vorm van een gesprek. Dat betekend dat je verteld hoe iets voor jou is.

Voorbeeld: “je komt vaak te laat, daardoor weet ik niet goed waar ik aan toe ben en dat vind ik vervelend.

3 Spreek je wens uit (optioneel)
Soms is het halve werk nog maar gedaan om aan iemand aan te geven wat je lastig vind aan het gedrag van de ander. Wat het cirkeltje rond maakt, is aangeven wat je wens is. Bijvoorbeeld: Wat ik fijn zou vinden is: dat als je laat bent, je belt om te vertellen hoe laat je er wel bent. Dan weet ik waar ik aan toe ben.

Met deze 3 kernelementen kun je al een hoop valkuilen van feedback geven en ontvangen ondervangen. Op deze manier is feedback een heel vruchtbaar en zinvol middel om op een constructieve manier met elkaar te kunnen communiceren.

Vooroordelen en aannames de wereld uit
Wat ik zelf het grootste cadeautje vind van feedback geven en ontvangen, is dat je aannames uit de wereld helpt. Zeker onder piekeraars. Iedereen piekeraar ken het wel dat je na zit te denken of je je werk wel goed doet en of je sus of zo wel goed hebt aangepakt.

Doordat je van anderen hoort hoe zij het ervaren gaat je koppie niet op de loop met het invullen van aannames hoe het voor die ander is.

Zo had ik zelf vaak het idee dat ik dingen niet goed uit kan leggen, echter krijg ik vaak als feedback dat mensen juist vinden dat ik “moeilijke dingen makkelijk communiceer”, dus heb ik dat oordeel over mezelf maar een de deur uit gedaan.

Geef elkaar dus regelmatig feedback en je zult zien dat het iedereen goed zal doen.